Advent a Karmelitában
A debreceni Kodály Kórus koncertje
A Karmelita koncertek adventi alkalmán ezúttal a debreceni Kodály Kórus énekét hallgatva élhetjük át az ünnep felemelő hangulatát. Több évszázad zenetörténetén átívelő programjuk olyan műveket fog össze, amelyek mind hozzásegítenek a várakozás, a befelé fordulás, az elcsendesedés vagy épp a készülődés örömének megéléséhez. Az élő koncert atmoszférájának köszönhetően ez a megélés, a zene befogadása is mélyebbé, személyesebbé válik. Az adventi közös zenehallgatás számtalan kapcsolódási lehetőséget rejt magában – kapcsolódást magunkhoz, másokhoz, a zenéhez és a zenén keresztül magához az istenihez.
A Kodály Filharmónia Debrecen részeként működő Kodály Kórus – nevéhez hűen – a kodályi misszió jegyében szolgálja a zene ügyét itthon és külföldön. A 2025-ben hetvenéves jubileumát ünneplő együttes repertoárja a kíséret nélküli, a cappella művektől az európai zeneirodalom legjelentősebb oratorikus alkotásain át a legújabb kortárs énekkari kompozíciókig terjed, megszámlálhatatlan ősbemutató és magyarországi bemutató fűződik a nevéhez. Tudatos műsorpolitikájuk részeként egyszerre nyitnak a közönség szélesebb rétegei felé, tartják műsoron a nagy zeneszerzők műveit, és közvetítenek kuriózumnak számító, ritkán hallható értékeket. 1955 óta Európa, Amerika és Ázsia meghatározó koncerttermeiben tették le névjegyüket, vezető kóruskarnagyokkal és karmesterekkel működtek együtt. A Karmelita épületegyüttes megújult templomterében ezúttal vezető karnagyuk, Kocsis-Holper Zoltán irányításával lépnek színpadra. Orgonistaként a Kodály Filharmónia Debrecen fő-zeneigazgatói posztját is betöltő Somogyi-Tóth Dániel csatlakozik hozzájuk, zongorán közreműködik korrepetitoruk, Vojevogyina Olga.
„In dulci jubilo” – édes ujjongással szólalnak meg a koncert első hangjai. J. S. Bach orgonára komponált korálelőjátéka Európa egyik legkedveltebb karácsonyi énekét idézi meg – az angyalok énekében a karácsonyi idill és az isteni örökkévalóság ér össze. A bevezető után rögtön az ünnepi program talán leghangsúlyosabb kompozíciója, Josef Rheinberger kettős kórusra megálmodott Esz-dúr miséje következik. Az 1878-ban komponált Cantus Missae-t a szerző XIII. Leó pápának ajánlotta. A kompozíció különleges helyet foglal el Rheinberger életművében: a legszebb reneszánsz hagyományokra épül, tisztelettel fordul Bach és Mendelssohn öröksége felé, gazdag harmóniáinak, óvatos kontrasztjainak és finoman vezetett dallamainak köszönhetően mégis egyéni hangot képvisel. A misét keretbe foglalva egy újabb Bach-orgonaművet hallunk, az F-dúr pastorale-t, amelyben négy különböző karakterű zenei szakasz alkot egységet. A ringatózó szólamok eleinte pásztori idillt varázsolnak elénk, majd az orgona sípjai karakteres dudazenét imitálnak. Egy nyugodtabb, áriaszerű epizód után érkezünk el a mű fúgaszerűen megkomponált fináléjáig, amelynek témáját zenekutatók a pásztorok örömének hangot adó középkori himnusz, a „Resonet in laudibus” dallamához vezetik vissza.
A 16–17. század fordulóján alkotó holland zeneszerző és orgonista, Jan Pieterszoon Sweelinck motettája nyitja a hangverseny második félidejét határtalan, tiszta örömöt sugárzó szólamaival. A Mennyei Atya mindenhatóságát megéneklő 150. zsoltár ezúttal Orbán György változatában hangzik el, majd Kodály Zoltán harmóniáival egyik legszebb adventi énekünk, a 18. századi francia eredetű Veni, veni, Emmanuel következik. Változatos textúráival és finom hangzásával a karácsony reggelének titokzatosságát meséli el a baszk gyökerű 20. századi karnagy-zeneszerző, Javier Busto O magnum mysterium-feldolgozása. Kutrik Bence Puer natus című kompozíciója különleges helyet foglal el a Kodály Kórus repertoárján, kifejezetten Debrecen város felkérésére készült. A lírai hangvételű darab érzelmi mélységével ragadja meg a karácsonyi születés csodálatos pillanatait. Záró műsorszámként a Kossuth-díjas Tillai Aurél feldolgozásában sorakoznak egymás után a karácsonyi időszak legkedveltebb dallamai, körülölelve és megszólítva mindazokat, akik nyitott szívvel várják az ünnepet.
Jegyár: 7900 Ft